Friday, 31 May 2013

Penulisan Dakwah : Anugerah Pelakon Terbaik


BISMILAHIRAHMANIRAH

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang , segala puji bagi Tuhan sekelian alam .
 selawat ke atas junjungan Baginda Rasulullah S.A.W
sesungguhnya Dunia ini tidak lain melainkan tempat persinggahan sementara ke atas manusia. Dunia ibarat pentas lakonan bagi manusia. Ianya ibarat sebuah pertandingan yang dianjurkan oleh Allah S.W.T bagi melihat siapakah manusia paling bersyukur , paling beriman , paling bertaqwa dan paling terbaik akhlaknya. 

Andai ianya sebuah pertandingan sudah tentulah pemenang utamanya Baginda S.A.W. Namun kita masih berkelayakkan untuk menang di dalam Anugerah ini.. Dengan cara apa??.. Of course!! cara paling cool adalah dengan menghayati Islam sepenuhnya dengan hati dan jiwa. Melalui tarbiyyah , amal , akhlak dan ketaatan serta kecintaan kepada Allah dan Rasul. 

"(ingatlah) kehidupan di dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) ibarat permainan dan hiburan dan jika kamu beriman dan juga bertaqwa , Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu dan Dia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya)" - (Muhammad : 36) 

"Dan (ingatlah) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahan , jika dinilai dengan kehidupan di akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat adalah kehidupan yang sebenar-benarnya ; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak melupakan hari akhirat)." - (Al-Ankabut : 64)

Pertandingan , permainan dan hiburan ini menawarkan sebuah hadiah yang sangat super lumayan.. lumayan daripada Anugerah Bintang Popular yang menang beribu-ribu ringgit dan sebuah kereta mewah yang bewarna merah bergaya ala-ala Ferari tuh... lebih dasyat lagi daripada Anugerah Juara Lagu yang tak nak kalah dengan trophy yang berat dan mahal serta wang tunai beribu-ribu ringgit..  Lebih best bila mereka yang menang turut menjadi popular dan terkenal....

Tetapi ketahuilah , bahawa , pertandingan , permainan dan hiburan yang Allah S.W.T anjurkan ini lebih cooollll , power , superpower , super saiya dan segala superrrr !! lebih pada segala anugerah di dunia ini.. Hadiahnya adalah Syurga yang indah yang tidak pernah dilihat di dunia.. bahkan mereka yang layak akan mendapat jiwa yang tenang dan aman. 

"Hai Jibril, pergi dan lihatlah surga." Maka Jibril pergi dan melihatnya. Kemudian ia datang dan berkata: “Demi keagungan-Mu ya Rabb, sungguh aku risau tidak seorang pun yang berjaya memasukinya.”"Hai Jibril, pergi dan lihatlah neraka." Maka Jibril pergi dan melihatnya. Kemudian ia datang dan berkata: "Demi keagungan-Mu ya Rabb, sungguh aku risau tidak akan ada orang yang bakal terlepas dari api neraka." (HR Abu Daud)

Jadi untuk menjadi pemenang anugerah ini , haruslah kita mengamalkan islam secara total.. bukan ambil juzuk-juzuk tertentu sahaja. Ingatlah Dunia ini sekadar tempat persingahan sementara , akhirat jualah yang kekal abadi.

Anda sudah pun tersenarai dalam carta pelakon terbaik , tetapi adakah anda akan memenanginya?? hurmmm.... Allah S.W.T masih menawarkan tawaran yang hebat ini kepada anda.. jangan tunggu lagi untuk berbuat kebaikan.. Kita tidak fames masa di dunia , tetapi kita fames di akhirat nanti dan nama kita sentiasa di sebut-sebut oleh penduduk langit..

TAWARAN MASIH TERBUKA SELAGI ANDA MASIH BERNAFAS !!!
TAWARAN MASIH TERBUKA SELAGI ANDA MASIH BERNAFAS !!!

Apabila nyawa sudah terpisah dari jasad , anda hanya tinggal untuk tunggu hari anugerah sahaja.. kecuali dengan doa waris yang soleh , sedeqah jariah dan ilmu yang berpanjangan.. 

JOM JADI SUPER COOL + SUPER SAIYA dengan kemenangan sejati di akhirat nanti !!


Make sure you grab at least 1 trophy of Jannah keyh~.. 

Hasmin Al-Amin
1 JUN 2013
2.14AM    Sabtu

1 comment: